Meest gestelde vragen
Kernhemmerpark

Als je van plan bent om een nieuwbouwwoning te kopen dan komt er veel bij kijken. Wij hebben de meest gestelde vragen verzameld. Grote kans dat je vraag hier beantwoord wordt.


Mijn VanWonen is een persoonlijke omgeving die alleen voor jou toegankelijk is door in te loggen via de projectwebsite. Hier kun je actuele informatie vinden over het project. Hier kun je jouw persoonlijke documenten vinden en de gegevens van jouw contactpersonen.

De voorbereiding van het nieuwbouw project is in volle gang. Tijdens een pre-sale laten wij je kennismaken met de verschillende woningtypes binnen een bandbreedte koopsom (van/tot prijs). Er wordt in deze fase hard gewerkt aan de definitieve afronding van het plan. Samen met de aannemer worden de details voor materiaalkeuze en de bouwkosten inzichtelijk gemaakt. Meestal kun jij je tijdens de pre-sale online inschrijven op één of meerdere bouwnummers en hierbij jouw voorkeur aangeven.

Via de projectwebsite kun jij je online inschrijven en jouw voorkeuren voor woningtype of bouwnummer aangeven. Dit doe je door op de projectwebsite te klikken op de button ‘interesse’. Allereerst vul jij je NAW-gegevens in. Je ontvangt binnen enkele minuten een bevestigingsmail met daarin een link waarmee je de aanmelding kunt afronden en een account in Mijn VanWonen kunt aanmaken. In deze persoonlijke Mijn VanWonen omgeving kun je de actuele informatie vinden over dit project en belangrijke gegevens inzien, wijzigen of aanvullen én wanneer beschikbaar: online inschrijven. Je kan één of meerdere bouwnummers aangeven die jouw voorkeur hebben. Je kunt tevens een volgorde in deze voorkeur aangeven. Alleen volledig ingevulde online inschrijfformulieren tellen mee als inschrijving. Je ontvangt na de inschrijving een bevestiging per e-mail. Per (toekomstig) huishouden is slechts één inschrijving toegestaan, dubbele inschrijvingen worden uitgesloten. Alle aanvragen binnen de inschrijfperiode maken evenveel kans op toewijzing. VanWonen wil iedereen een gelijke kans geven op een nieuwbouwwoning. Wij gaan ervanuit dat je op het moment van inschrijving een financiele toets gedaan heeft om te bepalen of het voor jou financieel haalbaar is. Je hoeft geen opgave te doen van spaargelden en inkomensgegevens tijdens de inschrijving.

Na het sluiten van de inschrijfperiode worden alle gegevens van de inschrijfformulieren verzameld en door ons gecontroleerd. Vervolgens worden de woningen digitaal toegewezen. Wij streven er naar om iedereen zo snel mogelijk na sluitingsdatum te informeren over de uitkomst van de toewijzing c.q. loting. Ben je uitgeloot, dan word je automatisch op de reservelijst geplaatst.

Ben je ingeloot voor een nieuwbouwwoning? Dat is goed nieuws! Je wordt uitgenodigd voor een verkoopgesprek met de klantmanager van VanWonen. In dit gesprek worden de (voorlopige) verkooptekeningen en alle bijbehorende verkoopdocumenten zorgvuldig met je doorgenomen. Alle verkoopdocumenten hebben wij verzameld in een uitgebreide verkoopmap. Denk hierbij aan de technische omschrijving, de meer-/minderwerklijst, etc. Heb je nog geen financieel adviesgesprek gedaan, dan is dit een goed moment.

Na het verkoopgesprek vraagt de klantmanager of je een optie op de woning wilt. Een optie houdt in dat het bouwnummer tijdelijk voor je gereserveerd wordt. Een optie verplicht je nog tot niets en is kosteloos. In deze bedenktijd kun je uitzoeken of je definitief over wilt gaan tot aankoop van de woning. Uiteraard beantwoorden wij jouw vragen graag zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen. Past de woning niet bij jouw woonwensen dan wordt de optie geannuleerd. Hiervan ontvangen wij graag een bevestiging per mail, waarna wij vrij zijn om een andere kandidaat te benaderen.

Bij nieuwbouw zijn er geen kosten voor de koper (K.K.), maar een koopsom vrij op naam (V.O.N.).
Een koopsom vrij op naam betekent dat je koopt inclusief belasting (21% BTW) en inclusief bijkomende kosten zoals:

* Grondkosten: nadat de opschortende voorwaarden zijn vervallen word je over de grondkosten rente in rekening gebracht;

* Bouwkosten, inclusief loon- en materiaalkostenstijging;

* Kosten van architect en overige adviseurs;

* Aanleg- en aansluitkosten van water, elektra en riolering;

* Aanlegkosten telefoon en kabel;

* Gemeentelijke leges;

* Notariskosten voor de aankoop van jouw woning;

* Omzetbelasting (nu 21%; eventueel wettelijke wijzigingen van dit BTW-tarief worden aan je doorberekend);

* Kosten Waarborgcertificaat Woningborg.

De kosten die niet in de V.O.N. prijs zitten zijn o.a:

* Kosten voor eventueel meerwerk;

* Abonnee- en aansluitkosten voor telefoon, internet en kabel;

* De afsluitprovisie en notaris- en kadasterkosten voor jouw hypotheek;

* Kosten voor het aanvragen van hypotheekgarantie;

* Renteverlies tijdens de bouw;

* En vergeet de inrichting van je huis en de tuin niet, zodat het helemaal jouw thuis wordt.

VanWonen is vanaf het begin tot het eind benieuwd hoe je onze dienstverlening ervaart. Daarom sturen wij gedurende het proces een vijftal enquêtes naar onze klanten om te vragen of alles naar wens verloopt. Hiermee kunnen we in de toekomst onze kwaliteit van dienstverlening en die van onze partners verbeteren.

Bij VanWonen staan innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel. De woningen voldoen aan de toekomstige duurzaamheidsdoelstellingen en zijn energieneutraal. Dit zorgt niet alleen voor een lage energierekening, maar ook voor een leefbaar klimaat voor de komende generaties.

Er zijn geen vragen gevonden.
Martijn van Essen
Jouw verkoopmanager VanWonen
06-30633470 Mail mij martijn@vanwonen.com Inschrijven nieuwsbrief

“Laat mij je helpen jouw nieuwe thuis te vinden”